Friday, November 14, 2008

Peneroka Tanam Semula Berkelompok Felda Palong 7 Terima RM868 ribu.

Oleh Rebin Birham
Penantian selama hampir dua tahun akhirnya terjawab apabila pihak Risda bersetuju mengeluarkan peruntukan tanam semula kepada 31 orang peserta Peneroka Felda yang menanam semula secara sendiri (bukan peserta tanam semula Felda).

Pada 12hb November 2008 lalu, saudara Rebin Birham mewakili kumpulan TSB (tanam semula berkelompok) telah bermesyuarat dengan pihak Risda dan juga Pengurus Felda Palong 7 di Pejabat Risda Kuala Pilah.

Dalam mesyuarat berkenaan, pihak Risda telah memberi beberapa alasan sebab berlakunya kelewatan memberi peruntukan antaranya kumpulan TSB ini tidak mendapat kelulusan Pejabat Menteri Besar, tidak mendapat pelepasan pihak Felda dan masalah birokrasi.

Namun alasan-alasan ini telah disangkal oleh saudara Rebin Birham kerana perkara ini tidak seharusnya melibatkan Pejabat Menteri Besar dan perkara ini hanya melibatkan dua agensi.

Saudara Rebin turut menyatakan kesal atas kelewatan yang berlaku kerana para peneroka tersebut telah menanggung keperitan hidup selama tempoh tersebut disebabkan segala kewangan sendiri yang ada telah disalurkan untuk membiayai kos tanam semula.

Walaubagaimanapun mesyuarat telah mencapai keputusan yang mana Risda bersetuju meluluskan peruntukan sebanyak RM28 ribu seorang kepada 31 orang peneroka terbabit. Ucapan terima kasih kepada pihak Risda dan Pengurus Felda Palong 7 yang telah memberikan kerjasama.

No comments: